
Elevene deles inn i grupper på ca 4-5.
Gruppene stiller seg rundt hver sine bord, og har et tegneark og en blyant framme.
Læreren har et ark med faglig tegning (med eller uten ord) på et eget sted i klasserommet (for eksempel framme ved tavla).
Eksempel på bilde: Karbonkretsløpet, drivhuseffekt eller kroppen med indre organer (alle i naturfag for ungdomstrinnet)
En elev fra hver gruppe kommer fram til læreren, får se bildet i ett minutt og går tilbake til sin gruppe og tegner det eleven husker fra bildet i løpet av ett minutt. Så går en ny elev fra hver gruppe fram til læreren, får se på bildet i ett minutt, og går så tilbake til gruppa si og får ett minutt til å fortsette å tegne det den forrige eleven startet på. Sånn fortsetter det en, to eller tre runder, helt avhengig av hvor detaljert bildet er.
Øvelsen avsluttes med at elevene får studere modelltegningen og deres egen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar